W.G. Sebald
Duits
Austerlitz
Amsterdam: De Bezige Bij, 2003
332 p. : ill.
90-234-0007-0

De dood van W.G. Sebald in 2001 betekende een groot verlies voor de hedendaagse Europese literatuur. Zijn laatste boek, Austerlitz, maakt dat eens te meer duidelijk: het is een even gedurfd als bedachtzaam werk, dat in heldere en uitgebalanceerde volzinnen een haast ondraaglijke werkelijkheid evoceert.

De kwetsbare metafysica van Jacques Austerlitz

w.g. sebald : austerlitz

Jacques Austerlitz is een uitgesproken loner. Als architectuurdeskundige reist hij met een schamele rugzak Europa rond om bepaalde gebouwen, vooral stations en allerhande vestingen, grondig te bestuderen. We maken kennis met hem via een naamloze ikverteller, die Austerlitz in het Centraal Station van Antwerpen aanspreekt en gefascineerd blijkt door zijn bijzondere, volstrekt onmodieuze levensstijl. Maar misschien wordt hij nog het meest aangetrokken door de merkwaardige sporen van emotionaliteit die af en toe doorheen de architecturale exposés van deze gedistantieerde …Lees verder
In één lang relaas vertelt de Duitse, naar Engeland geëmigreerde schrijver W.G. Sebald (1944-2001) in zijn laatste roman het verhaal van een joodse vluchteling op zoek naar zijn wortels. Jacques Austerlitz bereikt in 1939 in een kindertransport Engeland. Een afstandelijk en kil Welsh domineespaar vangt hem op. Na hun dood gaat Austerlitz uiteindelijk studeren, tot hij rond zijn vijftigste op zoek gaat naar zijn verleden en dat vindt in Praag. Zijn ouders hebben de oorlog niet overleefd. Echte sporen weet Austerlitz niet te vinden, al leiden zijn reizen hem naar Theresienstadt en Parijs. Sebald schrijft traag, in meanderende zinnen. Deze roman ademt een trieste, melancholieke sfeer. De zwartwitfoto's (o.a. van Wales, Praag, Theresienstadt, Antwerpen, Parijs) ondersteunen het verhaal, waarin veel aandacht is voor cultuur-historie (Sebald was hoogleraar Europese literatuur). Gebonden; kleine druk.

Dwalende Duitser in naoorlogs Europa

De Bezige Bij geeft W.G. Sebald opnieuw uit, de cultschrijver wiens werk niet alleen drukkend is, maar ook indrukwekkend.

Sommige boeken lees je met in je achterhoofd de stem van degene die ze je heeft aangeraden. Zo weet ik dat mijn twee jaar geleden overleden vriend, de dichter Menno Wigman, een groot liefhebber was van het werk van W.G. Sebald (1944-2001), en ik lees die laatste dan ook enigszins met de ogen van de eerste. Wigman was geen opgewekte schrijver en dat geldt ook voor Sebald, wiens werk op mij een donkere en sombere indruk maakt, van wiens gezicht geen lachje afkon, zeker niet in zijn literatuur. Je zou de titel van zijn proefschrift (over Alfred Döblin) 'Die Beschreibung des Unglücks' ook op zijn eigen werk kunnen plakken.

Maar Sebalds werk is niet alleen drukkend maar ook indrukwekkend. Althans voor de liefhebbers, want hij is geen schrijver met een groot publiek, daarvoor is zijn werk te excentriek, hij is meer een cultschrijver. Voor ik hem begon te lezen wist ik niet eens in welke taal hij schreef. Welnu, Sebald was een geboren Duitser die het grootste deel van zij…Lees verder

Over W.G. Sebald

W.G. (Winfried Georg Maximilian) Sebald (Wertach (Allgäu), 18 mei 1944 – Norfolk, 14 december 2001) was een Duitse schrijver.

Leven

Sebalds vader Georg was afkomstig uit een familie van glasblazers en diende sinds 1929 als beroepsmilitair. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij bevorderd tot kapitein in de Wehrmacht. Zijn moeder Rosi Egelhofer was dochter van de dorpsveldwachter in Wertach, Beieren.

Sebald was de middelste van drie kinderen en woonde eerst bij zijn grootvader, aan wie hij zeer gehecht was. Hij had een minder sterke band met zijn vader, die in 1947 uit Franse krijgsgevangenschap terugkeerde en in een fabriek ging werken. Van 1948 tot 1963 woonde de familie in Sonthofen. In het midden van de jaren ’50 trad zijn vader toe tot de Bundeswehr. Sebald voltooide de Oberrealschule in Oberstdorf in 1963.

Om medische redenen werd Sebald vrijgesteld van militaire dienst. Hij studeerde …Lees verder op Wikipedia