Amsterdam: De Bezige Bij, 1999
1084 p.
Aantekening
Eerder uitgegeven in vier delen
90-234-3260-6

Jullie zullen niet kunnen zeggendat ik het niet gezien heb

Toen Walter van den Broeck aan Het beleg van Laken begon, wist hij wel waar hij wou uitkomen maar niet hoeveel werk het zou vergen. 'Ik ben met de machete de wildernis ingetrokken.' Tien jaar en drie uitgeverijen later zijn de vier delen van de cyclus in één indrukwekkende pil verzameld. De auteur is er 'niet geheel ontevreden' over. 'Dit boek viel samen met nogal wat veranderingen in mijn leven. Ik heb het grondig willen doen en geen binnenwegen nemen of goedkope schrijverstrucs uithalen.'
Die ochtend in de Vrijheidstraat parkeer ik de auto omzichtig. Ik herinner me de animistische beschrijving van de straat in de slotbladzijden van Het beleg van Laken, de vier 'koningsboeken', nu in één deel uitgegeven, meer dan duizend bladzijden dik: "Regen of zonneschijn: het kan haar niet deren. In elk soort weer ligt zij (...) zodanig sterk te straten dat wie op dit uur door haar leegte waadt, het onbehagen om het hart slaat en door pleinvrees bevangen wordt." Het is het roerende moment van de thuiskomst, na de grote apotheose en de ontknoping in het paleis in Laken. De schrijver doet open voor zijn personage Walter van den Broeck, dat in een gespiegelde wereld een verbijsterend, maar hartverheffend avontuur heeft beleefd. Nu kunnen de 'ikken' weer met elkaar versmelten. Als de gelouterde zich aan het neerschrijven van zijn wedervaren zet, ontdekt hij in de bladspiegel "het soort spiegel (...) waar ik van kindsbeen af op zoek naar ben: het soort dat niet domweg weerspiegelt, maar …Lees verder
Dit boek omvat een romancyclus waarvan de samenstellende delen eerder afzonderlijk verschenen: 'Het beleg van Laken' (1985), 'Gek leven na het bal!' (1989), 'Het gevallen baken' (1991) en 'Het leven na beklag' (1992). Met een brief aan koning Boudewijn begint de hoofdfiguur Walter van den Broeck aan een immens avontuur. Zijn gedachte- en gevoelsleven, de reflectie op zijn schrijverschap en zijn familiegeschiedenis vervlecht hij op ingenieuze wijze met zijn kritiek op maatschappelijke omstandigheden en de geschiedenis van België. Hij doet dit in de vorm van een raamvertelling. Deze roman groeit uit tot een persoonlijke mythe, tot een Divina Commedia over de Sire en zijn onderdanen, over alle Belgen en wat Belgisch is, waarbij de wonderlijkste figuren de hoofdpersoon Walter van den Broeck tot gids dienen. Maar de eigenlijke opdracht: De Diepere Zin van Het Leven Ontraadselen, lukt geen van zijn 'leidslieden'. Deze roman is veel aardser dan 'De ontdekking van de hemel' van Mulisch, pers…Lees verder

Over Walter Van den Broeck

Walter Stefaan Karel van den Broeck (Olen, 28 maart 1941) is een Vlaams roman- en toneelschrijver.

Walter van den Broeck werd geboren op 28 maart 1941 als zoon van een Duitse moeder en een vader met een Vlaamse en Mexicaans-Filipijnse achtergrond. Hij groeide op in de cité naast de koperfabriek in Olen, waar zijn vader werkte. Walter begon zijn loopbaan als leraar Nederlands en geschiedenis in het Vlaamse Rijksonderwijs. In 1974 nam hij ontslag en werd hoofdredacteur van het gratis weekblad Turnhout Express. Hij richtte samen met Frans Depeuter en Robin Hannelore in 1965 het tijdschrift Heibel op, dat kritisch, humoristisch en polemisch gevestigde literaire waarden op de korrel nam.

In 1965 trouwt hij met Eliane de Winter, met wie hij in 1966 twee kinderen kreeg: Stefan (de latere schrijver) in januari en Karl (de latere journalist) in december.

Na een aantal autobiografisch geti…Lees verder op Wikipedia