Op het moment waarop een televisiejournalist zijn programma over verdwenen meisjes presenteert, verdwijnt zijn 17-jarige dochter.
Je ziet maar ... !
René Swartenbroekx
Averbode: Averbode, 2001
174 p.
90-317-1702-9

Jonas Coeck is een bekende, maar omstreden presentator van een populaire talkshow over confronterende thema's. Het belang van kijkcijfers en bekendheid stijgt voor hem ver uit boven mededogen met zijn weerloze praatgasten. Op de avond van zijn uitzending over verdwenen meisjes, verdwijnt zijn enige dochter Anniek. De politie wordt ingeschakeld, maar het gaat de hautaine Jonas te traag. Hij begint een eigen onderzoek.
René Swartenbroeckx heeft ervaring in het schrijven van scenario's en dat merk je in de scenische opbouw, het gedetailleerd uitgewerkte decor en de filmische sfeertekening. Het ritme volgt de stijgende spanning, maar wordt zo opgedreven dat de uitwerking van bepaalde scènes onvoldoende is en dat de overschakeling van de ene scène naar de andere soms te weinig afgelijnd is.

Drie verhaaldraden wijzen naar het motief van de vermoedelijke ontvoering. Ze leiden naar praatgasten die zich door Jonas bedrogen of gedupeerd voelden. Hun verhaal legt de gore praktijke…Lees verder
Op de avond dat een televisiejournalist zijn controversiële programma wijdt aan verdwenen meisjes, wordt zijn eigen dochter Anniek (17) vermist. De dag erop start de politie haar onderzoek, maar ook haar wat 'agressieve' vader begint op eigenzinnige wijze aan een speurtocht, waarbij hij de media inschakelt en de politie voor de voeten loopt. Kort voor Annieks bevrijding wordt het vooral haar vader duidelijk, dat zijn compromitterende aanpak tijdens zijn uitzendingen de drijfveer was voor haar ontvoering. Eigentijdse jeugdroman met veel dialogen en korte zinnen, verdeeld in zestien hoofdstukken van verschillende lengte, waarin een auctoriaal verteller, fragmentarisch en afwisselend de inspanningen van de politie, vader en moeder, Annieks oudere vriend Stefan, alsook de hachelijke situatie van Anniek en het achterhalen van het motief van de dader (Stefans vader) op de voet volgt. Hoewel enkele sentimentele momenten niet ontbreken, wordt het verloop van het onderzoek vrij zakelijk beschr…Lees verder

Over René Swartenbroekx

René Swartenbroekx (As, 7 oktober 1935) is een Vlaamse auteur en scenarist. Hij schreef verschillende jeugdboeken.

Swartenbroekx is meer dan dertig jaar onderwijzer geweest in een school in Waterschei. Hij debuteerde in 1964 als auteur en schreef boeken zoals Je ziet maar, Nooit meer bang zijn, Dit moet ik je vertellen, Spot uit en ook Duupje, in tijdschriften verschijnen soms kortverhalen en cursiefjes. Vanaf 1984 werd Swartenbroekx voltijds schrijver, scenarist en regisseur. Zo schreef hij mee aan scenario's voor de TV-reeksen F.C. De Kampioenen (1990-2007), Alfa Papa Tango en hij schreef ook enkele afleveringen van Samson en Gert. Daarnaast regisseerde hij enkele toneelwerken en musicals zoals "Met het hart van een clown". In zijn vrije tijd regisseert hij de toneelgroep Nieuw Genker Toneel, waarmee hij het Koninklijk Landjuweel gewonnen heeft voor "De lege cel".

Verschillende van zijn boeken werden eveneens b…Lees verder op Wikipedia