Philippe Claudel
Frans
Le rapport de Brodeck
Amsterdam: De Bezige Bij, 2008
333 p.
9789023427919 9789023428480

Het verslag van Brodeck is een parabel op de Shoah waarin het woord 'jood' niet één keer voorkomt" ? als die bewering van de uitgever waar is, druist deze uitleg tegen het impliciete van de parabel in. Als het een parabel is dan niet op de Shoah, hoewel er een kamp in voorkomt. Inderdaad, het is een soort parabel, maar dan een die dwingt één op één te lezen. Nadat eerst knokploegen de steden terroriseren, worden de eerste tekenen van de naderende oorlog zichtbaar. Dan wordt het dorp bezet door troepen van de Fratergekeime. De plaatselijke bevolking raakt er wel erg snel aan gewend; men is zelfs grif bereid de geëiste zuivering door te voeren. Brodeck, een echte vreemdeling, wordt daarvan de dupe en komt in een kamp terecht waar hij letterlijk ? met halsband en voederbak ? als hond behandeld wordt. Hij houdt het vol door te denken aan zijn vrouw, die bij terugkeer totaal veranderd blijkt en moeder van een kind (resultaat van een verkrachting).

Uitgerekend Brodeck krijgt, omdat …Lees verder
De hoofdfiguur gaat voor een boodschap naar de herberg. Alle volwassen mannen zijn aanwezig. Ze hebben collectief een buitenstaander vermoord. Om dit in goede banen te leiden vraagt men de hoofdfiguur een feitelijk verhaal te schrijven. Als een detective ondervraagt hij iedereen die contact had met het slachtoffer. Langzamerhand ontvouwen de sociale verhoudingen zich in het dorp, de geschiedenis en de achtergronden van de moord. De hoofdfiguur maakt naast een sociologische reis door tijd en dorp ook een reis naar het eigen ik. Hem wordt een spiegel voorgehouden. Hij noteert dit voor zich zelf. Zijn officiële verhaal is het afvalputje van het dorp. Wat hij noteert, moet worden vergeten. De hoofdfiguur kan maar een conclusie trekken! Een ijzingwekkend verhaal. De geboeide lezer zal het in een adem uitlezen, zich afvragend hoe hij zelf gereageerd zou hebben. Prix Goncourt des lycéens 2007. De schrijver (1962) publiceerde eerder o.a. 'Grijze zielen'. Normale druk.

Over Philippe Claudel

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Thierry Caro

Philippe Claudel (Dombasle-sur-Meurthe, 2 februari 1962) is een Frans auteur, scenarioschrijver en filmregisseur.

Hij studeerde letteren in Nancy en werkte als leraar in gevangenissen en in instellingen voor mindervalide jongeren. Daar heeft hij veel inspiratie opgedaan.. Naast zijn bezigheden als schrijver en filmregisseur is Claudel ook professor literatuur aan de Universiteit van Nancy. Hij doceert er meer bepaald de kunst van het scenarioschrijven.

Sinds Meuse l'oubli, zijn debuut uit 1999, verschenen een dertigtal werken van zijn hand. Als schrijver brak hij in 2003 door bij het grote publiek met zijn roman Les Âmes grises. Hij kreeg er in datzelfde jaar de Prix Renaudot voor.

Zijn eerste zelf geregisseerde film, het drama Il y a longtemps que je t'aime (2008), genoot heel veel bijval over de hele wereld en behaalde talrijke prijzen.

In 2012 nam hij de plaats van de overleden Jorge Semprún in in de Académie Goncourt…Lees verder op Wikipedia