Marianne Fredriksson
Zweeds
Blindgang
Breda: De Geus, 2001
474 p.
90-5226-530-5

Marianne Frederiksson is bij ons o.m. bekend van de succesromans Anna, Hanna en Johanna (1997) Simon (1998) en Inge en Mira (2000). Stuk voor stuk literaire meesterwerkjes die Frederikssons faam als grote Zweedse schrijfster alle eer aandeden, en die haar bekend maakten over de hele wereld. Het zesde zintuig (eigenlijk al bijna tien jaar oud), moet het succesverhaal verderzetten. Geen gemakkelijke opgave, want uiteraard verwachten we van Marianne Frederikssons romans net een ietsje meer. En daar zit nu juist het probleem: Het zesde zintuig is een goede roman, maar kan toch de vergelijking met haar vorige werk niet doorstaan. De reden daarvoor is dat de facetten die haar vorige romans zo goed maakten -- de zweverige stijl, de diepgaande karakterschetsen, de emoties die prominent aanwezig waren -- nu op een wat al te overdreven manier worden geëtaleerd. Om te beginnen is er het thema: helderziendheid en de weerslag daarvan op een familie waarin deze ei…Lees verder
'Langzaam, heel langzaam stegen de kinderen op van hun kerkbank.' Alle tweehonderd kerkbezoekers in Östmora hebben gezien hoe de kinderen door het kerkdak, dat zich opende, in de lucht verdwenen. Niemand weet er goed raad mee en de kranten noemen het 'een collectieve hallucinatie'. Intrigerend begin van deze uit 1992 daterende roman van de publiekslieveling Marianne Fredriksson ('Anna, Hanna en Johanna') over Sofia en Anders, twee kinderen met vreemde dromen en bijzondere gaven. Nieuwetijdskinderen zouden sommigen het tegenwoordig noemen. De tienjarige Sofia die bij haar grootmoeder opgroeit, is een fantasievol kind met een groot inlevingsvermogen, die 'om de hoek kan kijken'. Haar vriendje, de iets oudere Anders, is blind en 'ziet' de dingen ook op een heel eigen manier. De kinderen zijn duidelijk 'anders'. Kerstin, Sofia's grootmoeder, maakt zich zorgen. Ook Sofia's moeder Klara was een heel gevoelig kind met paranormale gaven. Wat is waarheid en wat is fantasie, wat is normaal en w…Lees verder

Over Marianne Fredriksson

Marianne Fredriksson (Göteborg, 28 maart 1927 – Österskär, 11 februari 2007) was een Zweeds schrijfster en journaliste.

Ze groeide op in Göteborg als dochter van een scheepsbouwer. Haar moeder was huisvrouw en zorgde voor de twee kinderen. Na haar studie ging zij werken bij de plaatselijke krant, Göteborgstidningen.

Getrouwd met een zeeman koos Fredriksson er niet voor om haar bezigheden te beperken tot het opvoeden van haar kinderen, maar ze wilde het moederschap combineren met een carrière in de journalistiek. Eerst werkte ze in Göteborg als journalist. Na haar verhuizing naar Stockholm werkte ze als hoofdredacteur van een aantal tijdschriften: Allt i Hemmet (Over wonen), Vi Föräldrar (Ouders van nu) en Allt om mat (Over eten en drinken). Van 1974 tot 1989 werkte ze als redactiechef voor de krant Svenska Dagbladet.

Op haar tweeënveertigste raakte Fredriksson in een diepe depressie. Twee jaar psychoanalyse hielpen haar…Lees verder op Wikipedia