Geisha / Liza Dalby
Liza Crihfield Dalby
Geisha
Amsterdam: Anthos, 1999
256 p. : ill.
90-414-0560-7

In 1998 behaalde Arthur Golden met zijn bestseller Dagboek van een geisha (Anthos) een internationaal succes. Golden vermeldt in een nawoord zijn schatplichtigheid aan de antropologische studie over geisha's van Liza Dalby. Dit was waarschijnlijk een van de motivaties voor de heruitgave van deze 24 jaar oude studie. Hoewel Geisha als wetenschappelijk werk gedateerd is en geen correct beeld meer geeft van de huidige geishawereld, blijft het een interessant boek.

Geisha verenigt de beste aspecten van non-fictie en fictie. Het vormt enerzijds het verslag van een veldstudie op basis van participerende observatie uitgaande van een geëxpliciteerd standpunt. Anderzijds leest het boek enorm vlot, het is onderhoudend en bijwijlen gevoelig en spannend. Geisha is het verslag van de observatie van geisha's in de verschillende geishadistricten van Kioto midden jaren '70 én van de eigen ervaringen van de auteur als leerling-geisha.

Dalby houdt zich niet…Lees verder
Wie na 'Dagboek van een geisha' van Arthur Golden* nog meer over deze typisch Japanse beroepsgroep wilde lezen, zou lang hebben moeten zoeken. Met de verschijning van dit boek is daar een einde aan gekomen. De auteur vertelt hoe zij als Amerikaanse, in het kader van een antropologisch onderzoek, zich zo'n 25 jaar geleden liet inwijden in het leven van een geisha uit Kyoto. Ze geeft een heel aardig inkijkje, maar vraagt door het gebrek aan een 'klare lijn' in haar verhaal behoorlijk wat inlevingsvermogen van de lezer. Aan de ene kant legt de schrijfster allerlei zaken grondig uit, met noten, terwijl ze aan de andere kant diverse onderwerpen die voor een niet-ingevoerde lezer vermoedelijk even onbekend zullen zijn slechts aanroert. Jammer dat de afbeeldingen in zwart-wit zijn, nu mis je de kleuren die Japanse prenten zo bijzonder maken. De tekst bevat wat slordigheden. Als lezer weet je na afloop in feite nog meer van de achtergronden van de zeden en gewoonten van de Japanners dan van d…Lees verder