Het Jezus mysterie
Kathleen McGowan
The book of love
Utrecht: Bruna, 2009
496 p.
9789022992968

Wie van een literaire thriller houdt, in het spoor van Dan Browns De Da Vinci code, komt met het tweede deel Het Jezus mysterie uit de 'Magdalena'-trilogie van Kathleen McGowan volop aan zijn trekken. De auteur schetst een spannende queeste naar Het boek der liefde, geschreven door Jezus, en tracht bovendien vragen te beantwoorden die een Dan Brown-fan bekend in de oren klinken. Was Jezus met Maria Magdalena getrouwd? Hadden ze een kind? Heeft de Heilige Geest een mannelijk en een vrouwelijk deel? McGowan gaat nog een stap verder en onderzoekt of het leven van Maria Magdalena gelijk liep met dat van Matilda van Canossa, het hoofdpersonage uit de 11e eeuw: beiden hadden een geheime relatie, een kind, stelden hun leven in functie van de liefde en het geloof, en beschermden een mysterieus en waardevol document, Het boek der liefde.

De vraag of deze verhalen geloofd moeten worden en of er al dan niet voldoende bronnen voorhanden zijn, beantwoordt de schr…Lees verder
Jezus heeft zelf een evangelie geschreven, Het Boek van de Liefde. Filippus maakte hiervan een afschrift, het Libro Rosso. Beide boeken lijken verloren te zijn gegaan. Jezus was getrouwd met Maria Magdalena en zij hadden een dochter, Sara Tamar genaamd. Maria Magdalena vertrok na de dood van Jezus met volgelingen naar Frankrijk. Via haar dochter loopt een bloedlijn via gravin Matilda van Canossa naar vrouwen in onze tijd. Al deze vrouwen zijn de Verkorene van hun eeuw. Rondom deze vrouwen leefden groepen van vertrouwden, die de voor Rome ketterse leer beleden. De auteur verkondigt deze en andere opvattingen in romanvorm. Er zijn twee verhaallijnen, die waarin het leven van Matilde van Canossa wordt verteld en die waarin de zoektocht naar deze geschriften door Maureen het onderwerp is. Zij blijkt zelf een Verkorene. Als roman is dit boek vol religieuze opvattingen en verkondiging, wellicht niet zo boeiend, feit en fictie zijn niet te onderscheiden; een thriller is het eigenlijk ook nie…Lees verder

Over Kathleen McGowan

Kathleen McGowan (22 maart 1963) is een Amerikaans schrijfster, vooral bekend van De Magdalena Reeks. Wereldwijd werden er al meer dan een miljoen boeken van haar verkocht.

Magdalena Reeks

De Magdalena Reeks is een literaire trilogie.

In 1989 werkte McGowan aan haar eerste roman, Het Magdalena Mysterie, (eng : The Expected One) dat in 2005 door haarzelf in eigen beheer werd uitgegeven met een oplage van 2500 exemplaren. Een jaar later had McGowan een contract met Simon & Schuster en werd het boek opnieuw gepubliceerd. De hoofdfiguur van het boek is Maria Magdalena, waarvan zij beweert dat zij een afstammeling is.

Het tweede deel in de serie, Het Jezus Mysterie, (eng : The Book of Love) verscheen in 2009 en focust op het leven van Mathilde van Toscane.

In het derde deel Het Medici mysterie (eng : The Poet Prince) staat Lorenzo I de' Medici centra…Lees verder op Wikipedia