The Rotters' Club
Jonathan Coe
4
London: Penguin, 2008
404 p.
9780141033266

In het Engeland van de jaren zeventig zijn vier heel verschillende leerlingen van een middelbare school in Birmingham bevriend. Ben Trotter, die muziek schrijft, vrijbuiter Sean Harding, de met vakbondspolitiek opgroeiende Doug Anderton en pseudo-rockster Philip Chase vormen samen The Rotters' Club, waarin Ben de spil is. Als ze met elkaar de redactie worden van de schoolkrant wordt hun vriendschap op de proef gesteld, niet alleen omdat ze heel verschillend denken over actuele zaken als racisme, de IRA, popmuziek, maar ook omdat er (ongewenste) relaties zijn tussen hun families. Aan de bijzondere vriendschap komt deels een eind na het eindexamen in 1978. Coe (1961) komt uit Brimingham en schreef eerder vijf romans, waarvan de laatste, 'The house of sleep'*, twee prijzen won. Deze roman, die een vervolg zal krijgen in 'The closed circle', is ook geschreven met intellectuele humor, geeft een mooi beeld van tieners met aspiraties en roept heel goed de sfeer van de jaren zeventig op door …Lees verder

Over Jonathan Coe

CC BY 2.0 - Foto van/door Taken by Flickr user Walnut Whippet at the 2006 Humber Mouth Festival

Jonathan Coe (Bromsgrove, 19 augustus 1961) is een Engels schrijver.

Leven en werk

Coe studeerde Engelse literatuur aan het Trinity College te Cambridge en promoveerde aan de Universiteit van Warwick, waar hij tevens gedoceerd heeft. Aanvankelijk had hij ambities in de popmuziek, maar vanaf 1987 richt hij zich naast zijn doceren voornamelijk op het schrijven van satirische romans. Vaak verweeft hij politieke thema’s in zijn werk, bijvoorbeeld in What a Carve Up! (1994, Nederlands: Het moordend testament), waarin hij het politieke klimaat onder Margaret Thatcher op de hak neemt. Verder blijft ook zijn liefde voor de muziek voortdurend als rode draad aanwezig. Hij toont zich een liefhebber van progressieve rock en zijn boek The Rotters' Club (2001) is bijvoorbeeld genoemd naar een album van Hatfield and the North.

The Rotters' Club en What a Carve Up! werden bewerkt voor de BBC en T…Lees verder op Wikipedia