Margje : roman
Jan Siebelink
Amsterdam: De Bezige Bij, 2015
283 p.
9789023495161 (hardback)

Eerherstel voor een moeder

Roman. Jan Siebelink schetst een subtiel portret van een moederfiguur die maar niet uit de schaduw kon treden. Reserve is ongepast: de roman is meer dan zomaar een makkelijk vervolg op zijn bestseller Knielen op een bed violen.

Geen genre dat tegenwoordig zo veel armslag krijgt in de Nederlandse literatuur als de moederroman. Schrijvende zonen zien het bijna als een verplichte rite de passage waarmee ze hun vrouwelijke verwekker eer betuigen of zich er definitief van losmaken. Van Tom Lanoye tot Adriaan van Dis en van Maarten 't Hart tot Erwin Mortier: één voor één schreven ze delicate maar soms ook harde pagina's over hun geliefde moeder.

Jan Siebelink kan met zijn roman Margje aan dit illustere rijtje worden toegevoegd. Margje werd aangekondigd als vervolg op zijn megabestseller Knielen op een bed violen (2005, AKO Literatuurprijs en 500.000 verkochte exemplaren). Maar de roman is bescheidener en ingetogener van opzet.

In Knielen op een bed violen stond Hans Sievez centraal, de bloembollenkweker die in de ban raakt van een oudtestamentische, calvinistische geloofsorde en volkomen wegglijdt van zijn ontwrichte gezin. Zijn vrouw Margje raakte in dat boek enigszins ond…Lees verder

Tien jaar na zijn succes ‘Knielen op een bed violen’ keert Siebelink terug naar het gezin Sievez en hun kwekerij in Velp. Dit keer staat niet de vader centraal, die in de ban raakt van een streng-christelijke groepering, maar zijn vrouw (de titelfiguur) en hun beider zonen. Tijdens een oudejaarsnacht waarin hij vergeefs wacht op zijn broer Thomas, denkt de inmiddels 73-jarige oudste zoon Ruben terug aan hoe hij voor zijn moeder het leven draaglijk probeerde te maken, verlangend naar haar liefde, terwijl zij meer gaf om zijn jongere broer. Deze op zijn beurt verlangde naar de erkenning van zijn vader die liever een dochter had gehad. In korte hoofdstukken schrijft Siebelink vooral sfeervolle scènes waarin verlangen en teleurstelling bij zowel zoons als moeder goed overkomen. Meer spectaculaire gebeurtenissen, zoals een geheime liefde van Margje, worden gesuggereerd maar niet uitgewerkt. Een veel fragmentarischer en ook lichter boek dan de voorganger die sinds 2005 honderdduizenden leze…Lees verder

Over Jan Siebelink

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Jan Geurt Siebelink (Velp, 13 februari 1938) is een Nederlands schrijver en essayist.

Siebelink groeide op in een streng-godsdienstig christelijk gezin. Hij werd leraar Nederlands en Frans en studeerde in zijn vrije tijd Franse taal- en letterkunde. Naast zijn leraarsbaan begon hij te schrijven en bracht hij een aantal romans en verhalen voort. Zijn belangrijkste romans zijn De herfst zal schitterend zijn, En joeg de vossen door het staande koren, De overkant van de rivier, Vera, Margaretha en de bestseller Knielen op een bed violen. In het laatstgenoemde boek vertelt Siebelink over de godsdienstige kring waar zijn vader toe behoorde en hoe hij daar zelf bij betrokken werd. Van Knielen op een bed violen waren in 2009 meer dan 700.000 exemplaren verkocht. In september 2009 kwam de vijftigste druk uit.

Op 28 maart 2018 werd bekend dat Siebelink het Boekenweekgesche…Lees verder op Wikipedia