Het leven van Margaretha van Parma (1522-1586), erkende bastaarddochter van keizer Karel V en landvoogdes van de Nederlanden van 1559 tot 1567.
Margaretha : roman
Jan Siebelink
Amsterdam: De Bezige Bij, 2002
351 p.
90-234-0627-3

Margaretha van Parma, de dochter van keizer Karel de Vijfde, heeft in de vaderlandse geschiedenis geen welklinkende naam verworven. Haar regeerperiode in de Nederlanden kan worden gekenmerkt als een interregnum én als een periode van onderdrukking, van godsdienstcensuur. In de roman van Jan Siebelink komt ze naar voren als een figuur die trouw wil blijven aan haar vader en het katholicisme wil verdedigen tegen het oprukkende protestantisme. Haar leven heeft slechts enkele hoogtepunten gekend -- en die zijn dan nog van persoonlijke aard geweest. Haar regeerperiode heeft geen welvaart, geen vrijheid, geen vooruitgang gebracht. Ze heeft zich laten domineren door haar vader, haar broer en hun respectieve raadgevers.

Het boek is opgebouwd uit een reeks flashbacks: de oude vrouw mijmert over haar leven, tracht zichzelf te rechtvaardigen. De laatste jaren van haar leven verblijft ze vereenzaamd in de Abruzzen. Haar tegenspeelster in de roman is de jonge dienstmeid Johanna. Met haar br…Lees verder
Op het eind van haar leven, teruggetrokken levend in het Abbruzzi-gebergte, kijkt Margaretha van Parma (1522-1586), erkende bastaarddochter van Karel V, terug op haar leven. Net 10 wordt ze door haar vader uitgehuwelijkt aan Allessandro de Medici, die jong sterft. Vijf jaar later trouwt ze met Ottavio Farnese, hertog van Parma en krijgt twee zoons, van wie Alexander overleeft. Nadat ze in 1559 landvoogdes der Nederlanden is geworden, werkt ze o.a. met Willem van Oranje op wie ze in stilte verliefd is. Ondanks haar onafhankelijkheid blijft ze toch altijd de trotse Habsburg-dochter, ook als ze in 1567 van haar taak wordt ontheven. Van Jan Siebelink verschenen veel goede romans, novellen, verhalen en essays. Voor zijn roman 'De overkant van de rivier' ontving hij de F. Bordewijk prijs. Deze boeiende roman valt vooral op door de uitstekende sfeertekening en de empathie waarmee de innerlijke strijd van de trotse, onafhankelijke Margaretha die toch steeds weer buigt voor de Habsburg-politie…Lees verder

Over Jan Siebelink

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Jan Geurt Siebelink (Velp, 13 februari 1938) is een Nederlands schrijver en essayist.

Siebelink groeide op in een streng-godsdienstig christelijk gezin. Hij werd leraar Nederlands en Frans en studeerde in zijn vrije tijd Franse taal- en letterkunde. Naast zijn leraarsbaan begon hij te schrijven en bracht hij een aantal romans en verhalen voort. Zijn belangrijkste romans zijn De herfst zal schitterend zijn, En joeg de vossen door het staande koren, De overkant van de rivier, Vera, Margaretha en de bestseller Knielen op een bed violen. In het laatstgenoemde boek vertelt Siebelink over de godsdienstige kring waar zijn vader toe behoorde en hoe hij daar zelf bij betrokken werd. Van Knielen op een bed violen waren in 2009 meer dan 700.000 exemplaren verkocht. In september 2009 kwam de vijftigste druk uit.

Op 28 maart 2018 werd bekend dat Siebelink het Boekenweekgesche…Lees verder op Wikipedia