Gisterland
Imme Dros
Amsterdam: Uitgeverij Van Oorschot, 2021
263 p.
9789028212411 (hardback)

De vrouw van Shakespeare

In Gisterland verbeeldt de Nederlandse auteur Imme Dros hoe het leven van ­Anne Hathaway, de vrouw van William Shakespeare, eruit kan hebben gezien. Dat levert een portret van een opvallend gelukkige vrouw op.

Een van de meest intrigerende regels die aan William Shakespeare (1564-1616) wordt toegeschreven staat niet in een van zijn beroemde toneelstukken of magistrale sonnetten, maar in zijn testament. Daarin verklaart hij dat hij zijn 'tweede beste bed' nalaat aan zijn vrouw Anne. Nog steeds breken Shakespearevorsers zich het hoofd wat er met het beste bed van het gezin Shakespeare-Hathaway is gebeurd. In Gisterland vertelt Imme Dros, vooral bekend als auteur van weergaloze kinder- en jeugdliteratuur, over de vrouw die bijna 35 jaar getrouwd was met William Shakespeare en verklaart zij onder meer waarom Shakespeare die vreemde clausule in zijn testament liet opnemen.

Over Anne Hathaway is even weinig met zekerheid geweten als over haar man. Vast staat dat ze op 26-jarige leeftijd trouwde met de 18-jarige William Shakespeare en zes maanden later beviel van een dochter, Suzanna. Het echtpaar kreeg nog een tweeling, Judith en Hamnet, maar de jongen zou op 11-jarige leeftijd overlijd…Lees verder

Mevrouw Shakespeare

De schrijver William Shakespeare had veel aan zijn vrouw te danken, stelt Imme Dros in haar roman Gisterland.

Er is maar weinig bekend over het leven van Shakespeare en dat heeft hem de mooie omschrijving 'het zwarte gat in de schepping' opgeleverd. Over zijn vrouw Anne Hathaway tasten we nog meer in het duister.

Wat we wel weten is dat hun huwelijk een moetje was en dat er enig leeftijdsverschil was tussen de twee (toen ze trouwden was William 18, Anne 26). Ook staat vast dat Shakespeare meestal in Londen zat terwijl Anne thuis in Stratford-upon-Avon voor de kinderen zorgde. En dan is er die geruchtmakende zin uit Shakespeares testament: hij liet zijn vrouw 'my second-best bed, with my furniture' na.

Uit deze losse flodders is het idee ontstaan dat Shakespeare niet gelukkig was met zijn echtgenote. In Shakespeare's Wife (2007) bestormt Germaine Greer dit beeld door Anne Hathaway in het zonnetje te zetten als een vrouw die niet alleen op persoonlijk vlak maar ook in professionele zin veel voor Shakespeare heeft betekend. Imme Dros' roman Gisterland, waarin Hathaway zelf het v…Lees verder

Over Anne Hathaway, de acht jaar oudere echtgenote van William Shakespeare, is weinig bekend. De geroemde en bekroonde schrijfster (1936) van jeugdboeken en vertaler en bewerker van Griekse verhalen geeft, in haar eerste roman voor volwassenen, Anne Hathaway naar eigen inzicht gestalte. Zij draagt, als ik-figuur, het boek. Terwijl Williams ster gaat rijzen en hij steeds vaker niet in Stratford-upon-Avon maar in Londen verblijft, bestiert Hathaway de kinderen en het huishouden en brengt zij als coupeuse geld in het laatje. William staat geregeld nogal koddig versteld van zijn bijdehante vrouw, die ook nog eens intelligent met hem meedenkt over zijn werken. Hijzelf komt nauwelijks voor het voetlicht, behalve wellicht als hij over zijn werk praat - wat veelvuldig gebeurt - zoals over 'Het temmen van de feeks'. Terwijl het lezen over Anne een plezier is, met name door de eenvoudige maar frisse schrijfstijl, wordt het breeduit ingaan op de wording van het werk van de grote schrijver op den…Lees verder

De Shakespeare van Imme Dros is nogal leeg

Misschien is het tijd romantische reputaties te relativeren, schrijft Rob Schouten. Daarin is Gisterland wel geslaagd.

Over het leven van de grote William Shakespeare weten we weinig. Wel waar hij vandaan kwam, wanneer zijn kinderen geboren werden en nog wat data, maar niet eens zeker waar hij als acteur precies speelde en in welke omstandigheden hij z'n wereldberoemde toneelstukken en gedichten schreef. Zelfs z'n auteurschap staat voor sommigen niet vast.

Een romancier die zijn leven in beeld wil brengen, kan er dus lustig op los fabuleren, niet gehinderd door al te veel feiten en dat is ook wat er in Gisterland, de jongste roman van Imme Dros (1936) gebeurt. Dat wil zeggen, ze beschrijft Shakespeare's leven vanuit het perspectief van zijn vrouw Ann Hathaway, over wie we nog veel minder weten en die je dus ook helemaal zelf mag inkleuren. Het gevaar van zoveel vrijheid is dan weer wel dat het beeld dat je van de grote man en zijn vrouw krijgt, helemaal niet overeenstemt met het beeld dat je er zelf bij hebt; heeft het voor je gevoel wel iets met de historische Shakespeare te maken?

I…Lees verder

Over Imme Dros

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Imme Dros

Emmy Theodora (Imme) Dros (Oudeschild, 26 september 1936) is een Nederlandse schrijfster van jeugdliteratuur.

Leven

Dros wordt als eerste van zes kinderen geboren op Texel en groeide op dat eiland op. Ze bezocht het gymnasium in Den Helder en studeerde Nederlands in Amsterdam. Daarbij ontmoette ze haar echtgenoot Harrie Geelen met wie ze drie kinderen kreeg, onder wie Pieter Geelen (1964), de mede-oprichter van het navigatiebedrijf TomTom.

In 1971 debuteerde Dros als schrijver met Het paard Rudolf. Harrie Geelen, met wie ze in Hilversum woont, illustreerde veel van haar boeken.

Werk

In de jaren zeventig schreef Dros boeken over dieren en boeken naar aanleiding van televisieseries waaraan haar man ook meewerkte. Vanaf de jaren 80 nemen onzekere pubers een grote plaats in in haar werk. Eind jaren 80 volgen boeken voor beginnende lezers, onder andere de serie over Roosje. Veel opzi…Lees verder op Wikipedia