Lacci
Amsterdam: Uitgeverij Atlas Contact, © 2017
174 p.
9789025451714 (paperback)

Elena Ferrante, de sequel

Roman. Met zijn nieuwste roman bewijst Domenico Starnone, alias Elena Ferrante, opnieuw dat de vrouwelijke psyche voor hem geen geheimen kent.

Het raadsel dat Italië en de wereld al een kwarteeuw bezighoudt, is eindelijk opgelost. De schrijfster Elena Ferrante, bekend van haar Napolitaanse romans, blijkt in werkelijkheid een schrijver te zijn. Domenico Starnone, een 74-jarige Napolitaan die bekroond werd met de prestigieuze Premio Strega 2001 voor De straat der klachten, is de wederhelft van Anita Raja, de vertaalster uit Rome die vorig jaar nog werd 'ontmaskerd' als Ferrante. De Italiaanse journalist Claudio Gatti had toen het follow the money-principe toegepast. De geldstroom leidde hem regelrecht naar de bankrekening van het echtpaar Starnone-Raja, en aangezien de auteur van De geniale vriendin per se een vrouw moest zijn, kwam alleen de echtgenote in het vizier.

Na de financiën was het literaire kapitaal van het echtpaar aan de beurt. Deze zomer vergeleken acht internationale tekstanalisten en taalwetenschappers 150 recente teksten van veertig Italiaanse schrijvers…Lees verder

Een halve Ferrante

DOMENICO STARNONE Strikken.

Heeft u, dol op Nicci French, weleens een roman gelezen van Nicci Gerrard of Sean French, de vrouw en de man die samen de door u gesmaakte bestsellers schrijven? U bleef vast op uw honger, alsof u een boek onder ogen kreeg waarvoor uw favoriete schrijver het met één hersenhelft en een half hart had moeten stellen. Hetzelfde gevoel van halfhartigheid zal u plagen als u, dol op Elena Ferrante, zich op `Strikken' (Atlas Contact) van Domenico Starnone stort. Afgelopen zomer zetten acht taalwetenschappers aan de universiteit van Padua hun krachtigste computers in om deinitief komaf te maken met de meest beruchte literaire maskerade van deze eeuw: de 74-jarige Starnone, auteur van een twintigtal onder zijn eigen naam gepubliceerde boeken, zou de man achter het wereldberoemde werk van Elena Ferrante zijn. Hun conclusie sloot aan bij die van een zakenkrant die vorig jaar de Ferrante-royalties had gevolgd tot op een rekening van Starnone en zi…Lees verder

Valt bestsellerauteur Elena Ferrante samen met auteur Demenico Starnone? Diens ‘Strikken’ wijkt sterk af in toon en stijl van Ferrante, dus een antwoord kan niet eenduidig zijn. Aldo en Varda Minori raken verstrikt in een huwelijkscrisis en likken veel later hun wonden. Deel een bevat boze brieven van Varda aan haar overspelige echtgenoot. Die probeert in het middendeel zijn escapades met een jonge vrouw te verklaren en te verdedigen. In het slotdeel is dochter Anna aan het woord. Ze past op het huis en de kat van haar ouders die op vakantie zijn. Haar broer confronteert haar met het huwelijksverleden van de ouders, met alle destructieve gevolgen van dien. De hysterische toon van Varda botst op de afstandelijkheid van Aldo.

Verstrikt in bedrog

Domenico Starnone werd onlangs ontmaskerd als de man achter het pseudoniem Elena Ferrante. Lees je zijn nieuwe roman nu anders?

Nu de ware identiteit van de Italiaanse bestsellerauteur Elena Ferrante onthuld is, wordt 'het grootste literaire raadsel van de 21ste eeuw' er alleen maar interessanter op. Deze zomer presenteerden wetenschappers in Padua de resultaten van een kwantitatieve tekstanalyse die bewees dat achter het pseudoniem van Elena Ferrante een andere (ook gerespecteerde maar onbekendere) Italiaanse schrijver schuilging: en wel Domenico Starnone, in 1943 geboren in Napels, auteur van twaalf romans, in 2000 winnaar van de prestigieuze literaire prijs Premio Strega voor 'De straat der klachten'.

Een man dus, geen vrouw.

Echt nieuw was dit nieuws niet. Naar Starnone werd tien jaar terug al gewezen door professor Vittorio Loreto, die het woordgebruik in Ferrante's debuut 'Kwellende Liefde' en Starnone's 'De straat der klachten' had bestudeerd, met hulp van het computerprogramma dat eerder Marek van der Jagt ontmaskerde als Arnon Grunberg. En…Lees verder

Over Domenico Starnone

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door memedesimo

Domenico Starnone (Saviano, 15 februari 1943) is een Italiaanse schrijver, scenarist en journalist.

Starnone werd geboren in Saviano, nabij Napels. Hij heeft voor verschillende kranten en tijdschriften gewerkt en schreef meestal over zijn periode als leraar.

In 2006 gingen er geruchten dat Starnone de succesvolle schrijfster Elena Ferrante is. Starnone heeft evenwel altijd ontkend. Starnone is getrouwd met Anita Raja, een literaire vertaler die in 2016 door een Italiaanse journalist op grond van de geldstromen werd aangewezen als de persoon achter het pseudoniem. In 2017 werd op grond van tekstvergelijking (waar overigens geen tekst van Raja in meegenomen was) geopperd dat hij toch achter het pseudoniem Elena Ferrante schuil zou gaan. Een mogelijkheid is ook dat Raja en Starnone het gezamenlijk geschreven hebben.