Benny Lindelauf
Amsterdam: Querido, 2010
405 p.
Aantekening
Vervolg op: Negen open armen
9789045110400 (paperback)

Het is 1938; Fing (ik-figuur) kan goed leren en kan een studiebeurs krijgen. Dit wordt niet toegestaan door oma Mei, die de opvoeding van de kinderen uit het gezin Boon grotendeels op zich heeft genomen na de dood van hun moeder. In plaats daarvan krijgt Fing een baantje bij rijke mensen. Door toedoen van de 9-jarige Liesl, die een diefstal in Fings schoenen schuift, raakt ze dit baantje snel kwijt. Inmiddels is de oorlog uitgebroken. Fings vier broers en de Pap zijn opgepakt en in Duitsland tewerkgesteld; het huis wordt getroffen door een bom. Het boek is een vervolg op 'Negen Open Armen'* (Gouden Zoen 2005). Beide verhalen bieden een prachtig beeld van een arme familie in crisis- en oorlogstijd. Ook de problematiek van de Joodse gemeenschap wordt subtiel in het verhaal verwerkt, aan de hand van het levensverhaal van de Joodse Liesl. Achter in het boek zijn verklarende woordenlijsten opgenomen (Limburgs, Duits en Jiddisj). Vanaf ca. 13 jaar.

De hemel van Heivisj

Het geluk lijkt Fing toe te lachen als haar de kans geboden wordt om een opleiding als onderwijzeres te volgen en zo te ontsnappen aan de armoedige omstandigheden waarin ze samen met haar twee zussen is opgegroeid. Jammer genoeg loert de Tweede Wereldoorlog om de hoek en verandert haar leven op een heel ander manier. Fing moet gaan werken om in het levensonderhoud van haar familie te voorzien. Ze komt terecht bij een welgestelde familie in het dorp en wordt al snel aangesteld als gezelschapsdame van Liesl, het vreemde nichtje van de Duitse vrouw van haar baas, de Sigarenkeizer. Het gedrag van Liesl is op zijn minst excentriek en roept heel wat vragen op bij Fing. Ze is dan ook steeds blij als haar werk erop zit. Nadat haar vader en broers werden opgepakt, zijn Fing, haar zusjes en grootmoeder op zichzelf aangewezen en trachten ze de barre oorlogstijden door te komen. Aan het werken bij de Sigarenkeizer komt een einde nadat Liesl Fing van diefstal beschuldigt. 'De hemel van Heivisj'…Lees verder

Over Benny Lindelauf

Benny Lindelauf (Sittard, 15 december 1964) is een Nederlands schrijver van kinderboeken, woonachtig in Rotterdam.

Loopbaan

Lindelauf studeerde inrichtingswerk aan de Mikojelacademie en dans aan de Theaterschool in Amsterdam. Na te zijn afgestudeerd werkte hij mee aan verschillende (jeugd)theaterproducties, zowel als acteur als als danser.

In 1998 verscheen zijn eerste boek Omhoogvaldag, waarna nog verschillende andere boeken verschenen. Naast kinderboeken schrijft Lindelauf ook teksten voor jeugdtheatergezelschappen.

De historische roman Negen open armen is vertaald in zes talen, waaronder het Tsjechisch en Koreaans. Ook andere boeken zijn in vertaling verschenen.

Bekroningen